About me

Namnet är Emilié och så länge jag kan minnas har mitt liv kantats av djur, natur och textila intressen. När jag av en outgrundlig anledning valde att gå ett tekniskt gymnasium törstade min själ bokstavligt efter kreativitet när jag hade avslutat mina studier. Därför valde jag att först inrikta mig mot mode design och textilkonst men insåg snart att jag ville förstå det teoretiska bakom det praktiska.

Ett år av studier på Uppsalas universitet inom textilvetenskap väntade mig under hösten 2009 och våren 2010 och nu med mer i sinnet än tidigare har en vision äntligen börjat ta form om framtiden som textilkonstnär.

Efter sammanlagt fem år av studier, resor, jobb och idiella projekt har jag också fått möjlighet att möta många intressanta människor som inspirerat mig. Dessa personer har lämnat mig många nya insikter och många nya vinklingar på livet som jag alltid kommer att bära med mig. Några exempel är att leva som man lär, att det inte alltid är viktigt att vara hel och ren, allt blir inte riktigt som man tänkt sig- i många fall blir det mycket bättre, öppet sinne, gemenskap, ta vara på jorden och framförallt lev livet:)!

Detta är vad min vision bygger på, en livslång studieresa kantad med intressanta möten, kreativa experiment, natur och livslust. Bara nu under sommaren 2010 ska jag satsa stenhårt på sjävstudier inom grön livstil och utveckla mitt arbete med textilen innan jag fortsätter förkovra mig på HV i Stockholm.

Min resa har precis börjat och det äventyret kommer ni få ta del av i denna blogg.

Välkomna!


CV

Utbildning

2009-ff Uppsala Universitet, Uppsala
Kulturentreprenörsprogrammet, inriktning textilvetenskap
Textilvetenskap A (termin 1); Textilhistoria, vävning, broderi
Textilvetenskap B (termin 2); Textilhistoria, dräkthistoria, uppsats

2008-2009 Västerbergs folkhögskola, Storvik
Inriktad textil form fördjupnings år

2005-2007 Mode textil grafisk design och formgivning, Sandviken
1 ½ års utbildning inom mönsterkonstruktion, modeteckning, grafisk design, företagsekonomi, screentryck, sömnad, dräkthistoria och en avslutande modevisning

2002-2005 Göranssonska skolan, Sandviken
Specialutformat tekniskt program

2001-2002 Hammargymnasiet, Sandviken
1 år musikal teater

Arbetslivserfarenhet


2007-ff Mårten Keijser porträtt och modefotograf, Stockholm
Arbetar som assistent, stylist, administrativt ansvarig

2008-2009 ABF, Hofors
Projektanställd som Koreograf för Hofors Cabbare

2009- Juni Kulturskolan, Hofors
Danslärare för barn och ungdomar mellan 6- 20 inom jazz, modernt, balett, street
Kolloledare på Kulturskolan kulturkollo inom drama och dans

2008- Juni Papillion Riding Stables, Sydney
Ridlärare och administrativt

2008- Juni Hamiltons Hospitality, Sydney
Bartender

2001-2007 Sandvik AB, Sandviken
Industriarbetare
Sommarjobb. Arbete i de olika industrierna. Lärde mig främst att jobba i grupp
mot gemensamt mål

2004 SGA, Sandviken
Danslärare för barn ungdomar 10 år och uppåt


Förtroendeuppdrag/Ideellt arbete

2007-2008 Svenska FN-förbundet
Arbetade som designer och projektledare för showen ”the eight” som är en
informativ modeshow för de åtta millenniemålen

2008-2009 Svenska FN- förbundet
Millenniemålsambassadör för FN:s åtta millenniemål.

2009-ff TFP- Stylist med mitt eget klädmärke åt olika modefotografer


Språkkunskaper

Svenska: Modersmål
Engelska: Mycket goda kunskaper, muntligt och skriftligt
Franska: Goda kunskaper, grundläggande kunskaper i skrift och tal

Datakunskaper

OS: Windows, Mac OSX

Övrigt

Körkort: B

Stipendier: 2009, Stipendiet, Göranssonska Stiftelsen, Resa till Tanzania för utbildning av
ensamstående mödrar och föräldralösa barn på Njombe FDC

2009, Stipendiet, Gunvor Göransson, för att underlätta finansieringen av fortsatt
engagemang inom textilkonst

Certifikat: Barista, Ungdomsledare, Rödakorsets första hjälpen, Dykarcert, diplom för väl
utförda arbetsuppgifter på svenska FN- förbundet

Referenser

Referenser, betyg och intyg lämnas på begäran