NUKE

Fashion design by Emilié Karlberg, photography by Mårten Keijser

För ett par månader sedan fick jag ett riktigt inspirerande mail från fotografen Peter Bengtsson Knochenhauer som tillsammans med mig ville göra verklighet av en vision han hade haft länge.

I mailet berättar han om en värld där allt gått åt skogen efter en kärnvapenexplosion. Mitt i allt detta döda finns det en överlevare, en fashionista, som längs vägen tillbaka till en civilisation finner rester av tyger från döda kroppar som hon sedan på sitt sätt gör nya vackra kreationer av.

Min hjärna snurrade genast igång och fick mig att tänka på en stor flyttkartong av gamla malätna skjortor jag tidigare köpt av en väninna som äger ett vintage företag, namn AMERICANA. Av dessa skjortor gjorde jag två nya grymma plagg.

Den första kreationen, klänning med korsettliv, är gjord av 8 skjortor. Den andra kreationen är skapad av två skjortor som jag vänd bak och fram, Bakstycket; tidigare framstycket, klippte jag sönder och flätade i tuskaft.

Tack vare ett grymt team skapade vi således fantastiska bilder som ni kan se under fliken - Design Portfolio-