Färgprakt

Äntligen är den klar!!! En färgpolett mitt öga aldrig kan sluta titta på.

För snart en månad sedan satt jag tillsammans med mina klasskamrater och laborerade och exprementerade med färger av alla de slag. Detta resulterade i nästan 600 färger i bomull, lin och ull samlade i en riktigt tjock pärm. Jag tycker, som förstagångsfärgare, att resultatet blev enastående och jag kände att detta bara måste dokumenteras och visas för er läsare.

Det vi har gjort är att färga dels med syra och metallkomplexfärger på ullgarn och Levafix E och Levafix CA på bomull och lin. Med detta jobbade vi fram både grundfärger, -två och treblandsfärgningar.

Jag förvånades av hur enkelt det var att färga och att det finns en sådan otroliga mångfald av kulörer. Efter detta kommer jag nog vara, nästan girigt noggrann med mina färgval för de framtida projekten.

Fashion design by Emilié Karlberg, photography by Mårten Keijser