Trasväv av strumpbyxor

Efter veckor av slit, ångest, svett, blod och tårar har jag äntligen avslutat mitt första projekt på HV.

När projektet presenterades fick vi veta att vi skulle utgå från temat landskap och trasvävar. Idéer flödade och jag insåg ganska snart att jag inte ville göra den klassiska golvmattan utan mer inrikta mig mot beklädnadstyg med inspiration från trasmattan. Då jag under samma period började rensa upp i mitt lilla arbetsrum hemma fann jag till min glädje en kasse med gamla strumpbyxor som jag tidigare hade fått till skänks av min sambos syster och då stod det plötslig klart för mig att det var detta material jag vill arbeta med.

Utifrån strumpbyxan jobbade jag flitigt med själva designen av tyget och resultaten kan ni beskåda nedan.

Fashion design by Emilié Karlberg, photography by Mårten Keijser

Tyget är vävt med den enklaste bindningen den sk. tuskaften med inplock av slarvkäll. Varpen och slarvkällen har jag färgat med guldgul och briljantröd med olika procentsatser.

För att få den skiftande färgen av olika hudnära toner har jag klippt varje strumpa 1cm breda remsor och sen på måfå handsytt ihop de olika nyanserna efter varandra.

Detta var ett fantastiskt roligt material att arbeta med och jag vill absolut fortsätta att experimentera.

Har ni efter kvällens fest rispat sönder strumpbyxorna får ni gärna skänka dem till mig så ska jag under kreativitetens lilla lampa skapa något nytt av dem.